Kristdemokratiska kvinnoförbundet vill att unga kvinnors situation uppmärksammas

Uttalande från Kristdemokratiska Kvinnoförbundets årskonferens i Växjö
2014-04-27

Kristdemokratiska kvinnoförbundet (KDK) uttalar sig, under sin årskonferens i Växjö den 25-27 april 2014, om att unga kvinnors situation behöver uppmärksammas inom områden som familj, fritid och hälsa.

Vi vill att unga kvinnors kunskaper och behov ska uppmärksammas så tidigt som möjligt skriver Kristdemokratiska Kvinnoförbundet i ett uttalande.

– Idag är de många tjejer som i hemmet, skolan och föreningen är osynliga. Att inte bli sedd och känna sig undanskuffad är ofta en grogrund till svag självkänsla och problem senare i livet. Tjejers risk att bli osynliggjorda eller ignorerade behöver därför tas på allvar, hävdar KDK.  Ett sätt att synliggöra dem är att i föräldra- och lärarutbildningar tydligt ta upp hur flickors självkänsla kan stärkas. Det kan vara allt ifrån att ge stöd till att hantera utseendefixering, samhällets krav på effektivitet till att göra sin röst hörd i familjen.

KDK menar även att föreningslivet och frivilligorganisationer behöver uppmärksammas på behovet av att ge unga kvinnor möjlighet att ta plats och stärka sin självkänsla.

– Det kan handla om att se över hur jämn fördelning föreningen har mellan flick- och pojklag av de bättre träningstiderna eller att aktivt hitta sätt att ge ungdomarna en möjlighet att göra sig hörda och påverka. Förebilder är de klubbar och föreningar som uppmuntrar och väljer in unga kvinnor i sina styrelser och/eller satsar på mentorskap.

En ytterligare fråga som är viktig att arbeta med är unga kvinnors hälsa, anser KDK. För att kunna göra insatser som stärker unga kvinnors hälsa måste vi öka sammarbetet mellan de som kommer i kontakt med dessa tjejer.

– Stöd måste vara lättillgängligt. Vare sig det handlar om att behöva prata av sig om stress och krångel hemma eller om det handlar om psykisk ohälsa som lett till självskadebeteende så behöver vi ge våra unga kvinnor trygghet, stabilitet och kontinuitet. Då vi lever i en tid där så mycket av den sociala interaktionen sker på nätet är det även viktigt för vuxen världen att hitta verktygen för att upptäcka och få stopp på nätmobbing och virtuella övergrepp, hävdar KDK på sin årskonferens.

För ytterligare information kontakta :

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
marie-louise.forslund@kristdemokraterna.se