Kristdemokratiska Kvinnoförbundet accepterar inte en ojämställd arbetsmiljö.

Uttalande från Kristdemokratiska Kvinnoförbundet

Arbetsmiljön för både chefer och medarbetare inom hemtjänsten är sämre jämfört med den inom teknisk förvaltning, visar en färsk rapport från Arbetsmiljöverket som gjorts på uppdrag av regeringen i 59 kommuner runtom i landet. I rapporten jämförs den kvinnodominerande hemtjänsten och den mansdominerade tekniska förvaltningen. Resultaten förskräcker. Skillnaderna handlar om tidspress, resurser och antalet medarbetare per chef.

-Skillnaden i arbetsmiljön är helt oacceptabel. Vi kan inte acceptera så stora olikheter hos samma arbetsgivare som rapporten visar när de jämfört den kvinnodominerade hemtjänsten med den mansdominerade tekniska förvaltningen, säger Marie- Louise Forslund Mustaniemi som är ordförande i Kristdemokraternas Kvinnoförbund (KDK).

Cheferna inom hemtjänsten har fler medarbetare att ansvara för än cheferna inom den tekniska förvaltningen. Detta är särskilt problematiskt då arbetsmiljöverkets undersökning visar att hemtjänstens arbetssituation är mer pressad än den inom tekniska förvaltningar.

Hälften av medarbetar ser arbetskraven och arbetsbelastningen som ett arbetsmiljöproblem jämfört med knappt var tredje medarbetare inom teknisk förvaltning. Dessutom visar jämförelsen att resurserna är mindre inom hemtjänsten.

– Slutsatsen att kvinnors arbete värderas lägre än männens är inte godtagbart. Fler än varannan medarbetare i undersökningen upplevde sömnproblem, hjärtklappning och nedstämdhet. Vi behöver se över detta och ta fram förslag på hur kvinnornas arbetsmiljö inom t.ex hemtjänsten kan förbättras, skriver Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

En arbetsmiljö som bidrar till att kvinnor har högre ohälsa än män och riskerar att lämna arbetslivet i förtid är någonting vi inte har råd med i Sverige, hävdar Kristdemokratiska Kvinnoförbundet i sitt uttalande.

– Vi kommer därför också titta på vad som krävs för att även kvinnor ska orka arbeta fram till pensionen, avslutar Marie-Louise Forslund uttalandet.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
förbundsordförande