Kristdemokratiska kvinnoförbundet vill verka för ett bättre Europa för kvinnor att leva i, arbeta i och känna sig trygg i.

Uttalande från Kristdemokratiska Kvinnoförbundets årskonferens i Växjö
2014-04-27

Ett jämställt Europa är ett bättre Europa. Vi i det kristdemokratiska Kvinnoförbundet (KDK) vill därför verka för ett bättre Europa för kvinnor att leva i, arbeta i och känna sig trygg i.

– Vi vill ha en politik i Bryssel som leder till att kvinnor vågar starta företag och bli entreprenörer. Stöd till kvinnors nätverkande, fortbildning och uppstart av företag är därför viktigt att lyfta upp i Europasamarbetet. Fler kvinnor som förebilder och entreprenörer synliggör också kvinnors kompetens vilket öppnar upp för fler kvinnor att ta plats i olika företagsstyrelser, menar årskonferensen.

I detta uttalande lyfter KDK även upp vikten av ett Europa för kvinnor att känna sig trygg i. Ett Europa där exempelvis våld i nära relationer kriminaliseras.

– Vi kommer verka för att hedersrelaterat våld och våld i nära relationer upphör och att den kunskap som finns hos frivilligorganisationer om våld i nära relationer uppmärksammas. Exempelvis kommer vi driva en politik där barn som bevittnat våld i nära relationer får stöd, skriver KDK.

Ytterligare frågor KDK vill driva för att åstadkomma ett tryggt Europa är kriminalisering av sexköp och människohandel. Även ökat samarbete över gränserna mellan medlemsländernas polismyndigheter är nödvändigt.

– Denna typ av gränsöverskridande brottsbekämpning är ett bra exempel på varför EU behövs och varför vi ska vara med i gemenskapen. Korruption är också ett stort problem som måste bekämpas inom EU, likaså är olaglig hantering av pass en viktig fråga för ett tryggare Europa.

Slutligen anser årskonferensen att det är viktigt att uppmärksamma kvinnors situation vid fredsförhandlingar och återuppbyggnadsprocesser.

– Vi vill verka för att FN-resolution 1325, som syftar till att involvera kvinnor i fredsförhandlingar och återuppbyggnadsprocesser, efterlevs. Tveka därför inte att kryssa en kvinna i valet till Europaparlamentet, avslutar Kristdemokraternas Kvinnoförbund sitt uttalande från årskonferensen i Växjö.

För ytterligare information kontakta :

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
marie-louise.forslund@kristdemokraterna.se