Besvikelse över KD beslut om sexköp

Vi känner en stor besvikelse över att KD inte stöder regeringens förslag om sexköp utomlands!

Sverige var först i världen att införa förbud mot sexköp år 1999 och det är vi stolta över. Kampen för detta drevs av vårt förbund under lång tid och vi har krävt att sexköp utomlands ska vara förbjudet.

För oss är det en självklarhet att KD ska fullfölja kampen mot prostitution och människohandel och därför skulle ställt sig bakom regeringens förslag om förbud mot sexköp utomlands efter den 1 juli 2018. I Norge finns lagen sedan 10 år och problemet med dubbel straffbarhet har inte uppstått och inget parti i Stortinget vill riva upp lagen.

• Vi vet att sexköpslagen har förändrat svenskars syn på prostitution och den har ett starkt stöd hos befolkningen. Nu kommer det bli svårare att minska och försöka få stopp på den avskyvärda människohandeln av kvinnor och barn, säger förbundsordförande Marie-Louise Forslund Mustaniemi.

• Vi vill stå på våra medsystrars sida, de som är människohandelsoffer och som hamnat i händerna på den grovt organiserad brottsligheten. Något annat är ett svek utan motstycke mot de värderingar vi kämpar för, konstaterar Forslund Mustaniemi.

Comments are closed.

tai iwin